Hol vannak már a klasszikus királyi sarj lánykák, akik egy kiadós megmentésért cserébe örömmel adják kezüket a fehér lovon érkező, jóképű idegennek? A „Merida, a bátor” című modern mesében a hapsik iszonyúan nyomik, de ez nem baj, mert a főhős úgyis független akar maradni.

A legújabb Disney-Pixar animációs film címszereplője – akinek nevét csak a leleményes álomgyári fordítók csempészték bele a címbe, mely eredetileg „Bátor” lenne – nem egy királykisasszonyos szépség. Oroszlánszerű, vörös, göndör sörénye és hatalmasra rajzolt kék szeme mégis bájossá teszi. Így könnyebben elhisszük neki, hogy erős, céltudatos, vagány személyiség, s nem mellesleg tele van a töke a hercegnői teendőkkel. Szépítkezés, szavalás meg illemtan helyett inkább lovaglással, íjászattal és hegymászással töltené az idejét. Bezzeg Csipkerózsika képes volt száz évig mozdulatlanul várni egy kanra, aki életet lehelt belé!

A nyíl már nem Ámoré. | Fotó: slate.com

A Verdáknál és a Pókembernél is közreműködő Mark Andrews, illetve az Egyiptom hercegét jegyző Brenda Chapman alkotta rendezőpáros százperces mozijának alapkérdése, hogy Merida férjhez menjen-e. Mivel nagyon nem akar, ezért előre sejthetően nem is fog, elvégre a hat éven felüliekre belőtt célközönség aligha szeretne kényszerházasságot látni a vásznon. A happy end tehát az úgynevezett szingliség, ami eredetileg csak a harmadik iksz fölött létező fogalom, de találóbb kifejezés híján a bőven húsz alatti Meridára is használhatjuk.

Szó sincs róla, hogy az önfejű, szülei akaratával és a tradíciókkal szembeszegülő hercegnő férfi- vagy kapcsolatellenes lenne: egyszerűen túl fiatalnak tartja magát a feleségszerepre. Korunk körülményeinek megfelelően nem hibáztathatjuk érte, hiszen a mai boldogsághoz a főiskola vagy egyetem elvégzése után néhány év karrierépítés szükséges, így a családalapítás legföljebb csak elszigetelt közösségben reális a tinédzsereknek. Igen ám, csakhogy Merida forradalmi személyisége mellé nem a huszonegyedik század nőinek tekintélyes feladatkupaca társult: az ő dolga annyi, hogy hercegnő legyen, aztán csókolom.

Föl sem merül nála rövid távú célokra épülő önmegvalósítás, azaz tanulás, esetleg munka. Ő csak szabadon akar lovagolni tovább, de nem ám holmi direkt elcseszettre modellezett 3D-s királyi sarj nyergében, hanem simán, a saját patásának hátán, s gondtalanul élni tovább. Ezzel persze semmi gond, viszont ha már szegény lány egyedülállóságának védelmében két napra pucsítós barnamedvévé változtatta a házasság mellett kardoskodó édesanyját, nem ártott volna tisztázni, mi forog pontosan kockán.

Dicséretes tehát, hogy végre Disney-ékhez is eljutott a feminizmus és az emancipáció halovány szikrája. Máskor azonban illene legfiatalabb nézők számára is egyértelművé tenni, hogy milyen belső igénytől vezérelve akar egy mai hercegnő egyedülálló maradni.


Még több cikk: