„Te, ennek nincs jobb dolga, mint egész nap vásárolgatni, arcot festeni meg körmöt lakkozni? Egyáltalán miből futja?” – kérdezte az egyik ismerősöm, miután megmutattam neki a fiatal lányok legújabb netes őrületét: egy magyar smink- és divatblogot.

Mint úgy általában minden, ez a divat is késve jutott el hazánkba, hódító útja viszont annál gyorsabb volt. Alig egy év kellett ahhoz, hogy a baráti körnek szánt tippek a kozmetikai cégek aranybányájává váljanak. Már egy valamire való női magazin sem jelenik meg anélkül, hogy említést tenne a „bloggerinákról”.

Lehet tanulni tőlük. | Fotók forrása*

A Glamour közös reggelit szervezett nekik tavasszal, az L. A. Makeup közülük választott „nagyköveteket”, a Max Factor pedig a közönség szavazatain alapuló versenyt hirdetett. A szponzorok egyre-másra válogatják a legügyesebbeket, ingyen csomagokat küldenek nekik – pusztán azért, hogy a termékekről bejegyzés szülessen. Hiszen ha egy tizen- vagy huszonéves lány képes beszámolóval áradozik a szemhéjpúder tartósságáról, sokkal hitelesebb holmi tévéreklámnál. Meg olcsóbb is.

Persze, eleinte mindenki saját szakállára kezdi a dolgot. Ez nem úgy megy, mint a modellkedés, hogy meglátja egy ügynök az utcán az aznapi vakolatod, tetszik neki, ezért türelmesen elmagyarázza a blog indításának mikéntjét, plusz hozzád vág egy rakás tesztelni való rúzst, szájfényt, ajakápolót, körömlakkot, szempillaspirált, folyékony, púderes és habos szemhéjfestéket, folyékony, púderes és habos alapozót, szemöldöksablon-készletet, szemhéjfesték-alapozót, meg ilyeneket. (Bocs, a listát a hímnemű olvasókra való tekintettel zártam le a tizedénél.)

Uraim, lehet tippelni, mi ez. Fájlnevet nézni nem éééér!

És a szépségápolás drága mulatság. A személyes készlet a bukszától meg az igényektől függ. Éppen ezért a bloggerinák gyakran ébresztenek ellenérzést az olvasóikban meg egymásban, pedig olyan is akad köztük, akitől legföljebb a fene nagy önbizalmat lehet irigyelni. Négy magyar lányt olvasok rendszeresen, hármat hébe-hóba. Közülük többen is a Napiszaron végezték már valamelyik videójuk miatt, amiben éppen sminkelnek, vagy shopping zsákmányt mutatnak be. Megkérdezik tőlük, miért mutogatják magukat, miből futja nekik a fogyasztói társadalom adta lehetőségek mesteri kiaknázására, és hogy igazi-e a mellük, az ajkuk, a lényük.

Tény, hogy némi exhibicionizmus szükségeltetik ehhez a hobbihoz. De hogyan is vethetnék követ emiatt bárkire éppen én? Hiszen ugyanennek a mentális változatában „szenvedek”, azaz dehogy szenvedek: akkor érzem jól magam, ha nyilvánosan mutogathatom a gondolataimat. Egy cikkes honlap talán még jobban kiadja az embert, mint egy sminkes. Ti tudjátok rólam, hogyan vélekedem bizonyos dolgokról, de a bloggerinákról csupán annyi derül ki, mi a benyomásuk a legújabb ajakfilcről.

Ugyanakkor az anyagi helyzetükről szinte mindent közzétesznek. A bemutatott kozmetikumok árszínvonala beszédes, és ha egyetlen bejegyzésben húszezer forintnyi kence kerül terítékre, sokan a szívükhöz kapnak. Van, akinek ez rengeteg pénz, más viszont nevetséges összegnek tartja. Aki pedig ruhákat és kiegészítőket is prezentál, a pénztárcán kívül gyakran szobabelsőt is villant. Sőt, a „room tour” jellegű kisfilmek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek: itt a hölgyek a legapróbb részletekbe menően elmagyarázzák, melyik zugban mi található. Ráadásul a felvétel minősége néhol több százezres technikáról árulkodik. Remélem, ezzel nem sodorják magukat bajba a csajok.

__________
*LivinPretty, CrystalMakeUpStudio, PúderFelhő, BeautyJunkie, BabusBeauty.