A helyesírás, a keresőoptimalizálás – meg a papagáj

Ne tagadd: veled is megesik, hogy ráguglizol, miként kell helyesen írni egy szót vagy kifejezést. Ha két lehetőség motoszkál a fejedben, egyértelműnek látszik a helyzet. Hiszen amelyikre több találat van, nyert. Igen ám, de a magyar nyelv szabályai néha ellentmondanak a keresőoptimalizálási alapelveknek, s olyankor kérdés, végül melyik kerül ki győztesen.

Aki szerint a keresőoptimalizálás akár egy lóbetegség kezelési alternatívája is lehetne, annak említem, hogy az interneten közzétett tartalmak egyszerű megtalálásának biztosítását jelenti a művelet. Célja, hogy „minél előrébb hozza ki a Google a cikkemet”. Ez több informatikai, szövegírási és szerkesztési feladatból áll, amelyek közül most csak egy érdekes, mégpedig a nyelvre gyakorolt hatás. Mert meggyőződésem, hogy a világháló erőteljesebben formálja azt, mint Bessenyei, Kazinczy és Grétsy együttvéve, szorozva, négyzetre emelve.

Melyik az igazi? | Fotó: gatheratthetable.net
Melyik az igazi? | Fotó: gatheratthetable.net

„Mindig helyesírásra optimalizálunk!” – okított az első főnököm, amikor még a tojáshéj a tomporomon volt. Kicsit remegett a kezem az egéren, hogy egy hírportálon sok ezren fogják látni az általam közzétett szöveget, de az ember hamar túllép ezen. Az iránymutatás arra vonatkozott, ha például kulcsszavakat kell megadni egy anyagnál, mindig a magyar helyesírás szabályainak megfelelően tegyem. Még mielőtt méltatlankodnál, mondván, ez nyilvánvaló, csak szólok: jövevény– és összetett szavaknál koránt sem egyértelmű a szituáció. Hozok is egy példát, hogy érezd, hol a buktató.

Helyesírást szerető ex-felettesem ugyanis a minap rám csörgött, hogy mi a véleményem az óriáspapagáj-eledelről. Na, nem kóstolást követő élménybeszámolót kért tőlem, hanem állásfoglalást, hogy milyen írásmóddal szerepeljen ez a kifejezés egy leendő webáruház menüjében. Mert a felhasználótól elrejtett kulcsszavak közé oké, be lehet írni „óriás papagáj eledel” vagy „óriáspapagáj eledel” formában, de a menü az más! Az szem előtt van. Annál nem lehet legyinteni, hogy bátran szedjük szét a szóösszetételt, mert úgyis úgy keresnek rá és használják a népek. Vagy de? Mi a jó eget lehet csinálni vele?

A szóösszetételek egyébként a magyar helyesírás fekete bárányai. Nekem akadt olyan kurzusom a felsőoktatásban, ami majdnem kizárólag csak róluk szólt, ám a végére hülyébb lettem, mint a kezdetekor. Be kellett ugyanis magolni a sokféle lehetőséget – és persze kivételt. Ez a kurva óriáspapagáj-eledel így van, kész-passz. Nem ésszerű? Máshogy írtad volna? Senkit sem zavar. Használd, ahogy akarod, a szabály attól még szabály marad. Legalábbis addig nem volt helye önbíráskodásnak a helyesírásban, amíg a net keresztül nem húzta a számításokat.

Tegyük fel, hogy a webáruházak többsége úgy dönt: „óriás papagáj eledel”-nek tünteti fel, hiszen a drága júzerek így keresnek rá valószínűleg. Nem szarakodnak ők holmi kötőjellel. Ha a bolt üzemeltetője mégis megteszi, fennáll a veszély, hogy a találatok között hátrébb jön ki. Az meg ugye üzletileg ciki: a madártulajdonosok a hamarabb megtalált, rossz helyesírású portálon fognak vásárolni.

Sőt, ha az iskolás Jencikének éppen az a házi feladata, hogy az óriáspapagáj-eledel írásmódjának nézzen utána, a jó öreg „melyikre van több találat?” módszert előkapva téves következtetésre fog jutni. Ugyanakkor érvelhet a tanító néninek, hogy csókolom, ha ezrek szerint van így, akkor csak illene elfogadni. De ki dönt az elfogadásról? Ez a felgyorsult egyszerűsödési folyamat szerencsés-e a nyelvünk szempontjából?

És te hogy írnád az óriáspapagáj-eledelt, ha biznisz függne tőle?


Még több cikk:

6 Comments

  1. Hú, ez ismét egy nagyon jó poszt! És megint nem hiszed el, de a napokban én is pont erről gondolkodtam. Ugyanis jómagam is beírtam egy szót a google-ba, hogy megnézzem, jól írom-e, de csupa olyan találatok jöttek ki, ami szerint én írom rosszul. Aztán továbbléptem a második oldalra, s láttam olyat cikkeket is, ami szerint én írom jól, és pont ezen gondolkodtam el, hogy mennyire nem lehet megbízni ebben sem pont emiatt az ok miatt, amit te is írtál.

    Kedvelés

  2. Ilyen esetben én azt használom amire többet keresnek. Ha körülbelül ugyanakkora a havi keresési arány, akkor pedig azt amire kevesebben optimalizáltak.
    Mert ez a példa nagyon pirinyócska helyesírási hiba. Aki pedig eledelt akar vásárolni az nem tudja és egyáltalán nem is érdekli hogy hogyan kell elírni.

    Webáruház esetében durvább helyesírási hibáknál mindenféle képen a helyes szót szoktam használni. Általában AdWords kampányba se veszem fel kulcsszónak a hibás “verziót”. Tapasztalat, hogy azoknál a látogatóknál nagyobb a vásárlási hajlandóság, akik legalább le tudják írni, hogy mit szeretnének vásárolni :)

    De ha már te se tudod, hogy hogyan kell leírni, akkor nem várható el a júzertől se.

    Kedvelés

    1. a példa aprócska ugyan, mégis számít a találati listát illetően. egyébként azért ezt választottam, mert konkrétan felmerült, és nem volt kedvem mást kiagyalni helyette @=)

      az álláspontod abszolút helytálló.

      Kedvelés

  3. 2 hete nekem is hasonló volt a témám, amiről cikket írtam. Az internet tényleg elég nagy hatással van a helyesírásra. Ha bizonytalan vagyok, akkor én is ‘guglizom’, de csak azokat a találatokat vagyok hajlandó megnézni, ahol látom, hogy a link egy adott szabályhoz kapcsolódik.

    Kicsit elkanyarodva a szóösszetételektől – mostanában egyre több helyen látom, hogy a nagyon egyszerű kategóriába tartozó igekötős igéket sokan különírják. Például azt a szót, hogy ‘megcsinálja’. Azért vagyok ezen úgy fennakadva, mert ez azért mégis a helyesírás könnyű részéhez tartozik. Legalábbis számomra… Vagy már ehhez is ennyire elkényelmesedtek az emberek, hogy ezzel se foglalkoznak? o.o

    Kedvelés

    1. a cikket muti!

      az igekötős dolog tényleg bosszantó… aki ilyen jellegű hibát vét, általában egyből beteszem a gyépés skatulyába, s eleve kevesebb hitelt adok a mondandójának (sajnos még akkor is, ha amúgy nem lenne hülyeség, amit közöl).

      Kedvelés

Szerinted?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s