Babakönyvvé butult a Facebook

Hatalmas betűk, még nagyobb képek – így néz ki a legfrissebb Facebook-verzió, mely nyilvánvalóan debileknek készült. Egy-két hírfolyam-bejegyzés fér el az egész képernyőn, ráadásul közéjük rengeteg hirdetés vegyül. Három napja „élvezem” a közösségi portál új felületét, le is szoktam ismerőseim életének követéséről.

Írtam már róla, hogy komálom a változást, technológiai téren meg pláne. Nem fogok tehát „vissza a régit” csoportokban vergődni fölöslegesen. Most viszont megtenném, ha lenne eredménye, mert kedvenc oldalam primitív reklámfelületté vedlett. A Timeline-os esettel ellentétben nem önként jelentkeztem a visszafordíthatatlan kipróbálásra: egyszer csak közölte a Facebook, hogy üdvözöl a fantasztikusan korszerű kiadásban, s azóta szinte kizárólag az üzenetek miatt hagyom megnyitva.

Mást se látok, csak négy reklámot. | Fotó: Facebook (kattintásra olvashatóra nő)
Mást se látok, csak reklámot. | Fotó: Facebook (Kattintásra olvasható lesz.)

Szakértői cikkekben oltári divatos dolog elemezni, melyik hasáb hány pixel lett, hová költöztek az egyes funkciók, és mi miért ilyen. A mostani változtatások irányának előszele volt az egyszerűsített profil, amelyből ugyancsak lenyisszantottak egy csomó mindent, hogy minél kevesebb információt kelljen egy pillantással befogadni. Sokan vannak, akiknek még a korábbi „idővonallal” sem volt idejük megbarátkozni – nekik halmozott sorscsapással kell a közeljövőben számolni. Engem ez még nem akasztana ki, de hogy Jancsi és Juliska életének szappanoperája helyett sosem lájkolt oldalak óriási fotóin kell percekig túlgörgetni, már sokkal cikibb.

Zuckerbergék pénzből élnek, ugye. Ráadásul a termetes pulit is etetni kell, hiszen akinek másfél millió rajongója van, nem halhat éhen. A hatékonyság növeléséért tehát minden eddiginél feltűnőbb helyet szükséges teremteni a hirdetéseknek és a perkálók szponzorált bejegyzéseinek. Persze, a sajtótájékoztatókon azt szokták mondani, hogy a felhasználói élmény gyarapítása a cél. A több mint egymilliárd aktív látogatóval számoló Facebooknál természetesen rengeteg lóvét áldoznak a célközönség igényeinek, visszajelzéseinek mérésére. Finoman fogalmazva is csőlátásra vallana a vád, hogy mindig mindent a hirdetők kedvéért csinálnak. Akkor miért lett az egész felület ilyen végletesen buta?

Egy kisebb hazai cégnek is illik mindenféle vizsgálatot bevetni a weboldal átrendezése előtt: a szemmozgást követő kamera, valamint az irányított beszélgetés, mint kutatási módszer alapvetőnek számít. A Cukorhegy-birodalomban valószínűleg sok ezer fős minta bevonásával végezték el a munkálatokat. Minden előítéletemet levetkőzve is kénytelen vagyok feltételezni, hogy az amerikaiaknak ez így tetszik. Simább a gondolkodási struktúrájuk az enyémnél. Minél többet szeretnék látni és tudni, ők minél kevesebbet. Észreveszem a viszonylag kisméretű hirdetést is, ők nem. Szeretem a szöveges és képi tartalom kiegyensúlyozott arányát, ők nem. Ami nekem egyszerre túl kevés és túl sok, nekik éppen megfelel.

Nincs más választásom, kénytelen vagyok elfogadni a pólyás korom puha képeskönyveit idéző Facebookot. Csak elő kell kaparnom azt a fajta minimalista lelkesedést magamban, amivel annak idején gügyögve mutogattam a lapon terpeszkedő bocira.


Még több cikk:

11 Comments

  1. Azért tegyük hozzá, hogy várható volt – a Facebook szolgáltatásai mind ingyenesek, még a nyíltan profitorientált célú Facebook for pages is – a reklámokkal akarják megtermelni a pénzt. És ez még aggresszívabb lesz a jövőben, az ingyenes profilod min50%-a reklámokból fog állni, nyilván lesz majd upgrade-lehetőség a reklámmentes adatlapért, évi 10 dolcsiért mondjuk. Nem szép dolog, de sajnos így megy ez. gondoljatok csak az összes ingyenes web2 szolgáltatásra…

    Kedvelés

    1. azért a videóban milyen szépen elmutogatják már, mennyire testreszabható a felület @XD elvileg minden eddiginél jobban beállíthatod, mit akarsz látni. ehhez képest választhatsz: reklám, reklám vagy reklám. yeah. évi 10 dolcsit még oda is dobnék, a fenébe az elveimmel….

      Kedvelés

  2. Használj AdBlock Plust, elérhető Firefox és Chrome alá is, és többé nem lesz gondod a reklámokkal. Az oldal mérete meg állítható a Ctrl és a + – gombokkal. Persze tudom én, hogy nem így kellene mennie, de siránkozás helyett érdemes a megoldások után nézni és azokat leközölni. Az valahogy hasznosabb.

    Kedvelés

    1. – használok. de a hírfolyam-elemeket hogyan is szűrhetné…?
      – az oldal mérete ekkora 100%-on. ha kisebbre veszem, a bal sáv olvashatatlanná válik.
      – a bölcsesség egyik alapja, h fel tudd ismerni, mikor vagy tényleg okosabb. (ha jó szándék motivált, köszi azért.)

      Kedvelés

      1. Igazad van, a hírfolyam elemeket kihagytam, arra ott a SocialFixer, szintén FF és Chrome alá betölthető kiegészítő. Még CSS szinten is lehet változtatni kotorászni, tehát ha csak a hírfolyam méretét csökkentenéd, azt is megteheted.
        Engem nem érdekel a bölcsesség alapja, csak egyszerűen herótom van a síró emberekből. Főleg a nagy közönség előtt panaszkodók akasztanak ki, mert ezzel az olcsó módszerrel a legkönnyebb társakat-követőket-támogatókat-egyetértőket szerezni. Mindeközben senki sem jut egyről a kettőre, de jujj de jó, hogy valami miatt már többen panaszkodhatunk.
        A megoldásokat megtalálni persze jóval nehezebb, de annak legalább van értelme.

        Kedvelés

  3. nekem a skype újítás nem tetszett amint vége lett az msnnek a skype kidobott egy új verziót amit automatikusan frissít neked és a videobeszélgetésnél a fejed olyan mint egy lufi, és csak azt látod rá zummol, még a szemöldök szálaim is látszódnak…

    Kedvelés

    1. uhh, a jó öreg msn, mintha sosem lett volna… pedig több mint 9 éven át az jelentette számomra a fő kommunikációs színteret @XD de a skype-om még nem sikított frissítésért – akkor nem is fogom erőltetni.

      Kedvelés

Szerinted?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s