Bajnok nemzetet nevelnek heti öt tesivel

„Ha mindennap mozgok, jobban érzem magam a bőrömben” – hallatszott a majdnem mutáló fiúcska hangja a tévében. A tizennégy éves Kitti elkerekedett szemekkel meredt a képernyőre, mert nem tudta, hogy sírjon vagy nevessen a mindennapos testnevelést dicsőítő kisfilmen.

„A tesinek annyi köze van az egészséghez, mint a tökkelütött rajztanáromnak a művészethez” – gondolta magában Kitti, és képzeletének játékaként rögtön megcsapta orrát az öltöző bűze. Bár a mozgás sosem volt ellenére, hiszen szívesen biciklizett, úszott és futkározott, amikor tehette, de a tornateremben vagy az iskola udvarán eltöltött röpke vergődések egészen más érzést keltettek benne. Létezik, hogy ősztől minden áldott hétköznap át kell majd élnie?

WTF?! | Fotó: warwick.ac.uk

„Nem!” – pattant föl a kanapéról, aztán a kamaszok szokásos stresszkezelési módszerével bevágta maga mögött a szobaajtót. Szülei meg sem rezzentek, elvégre szinte mindennapos volt az efféle jelenet. Kitti erőtlenül dőlt az ágyra, mire eszébe jutott a tesicuccos reklámkölyök másik mondata. „Ha mindennap mozgok, erősebb leszek!” – mondta jó lassan a srác, Kitti pedig szeretett volna utólag is ráordítani. „Mitől, te hülye gyerek? – kérdezte tőle fejben, mivel negyvenhárom perc kötélmászáshoz vagy szekrényugráshoz történő sorban állástól még senkinek sem nőtt tekintélyes bicepsze.

De a sorban állás a legkisebb probléma. A testnevelés úgy szar, ahogy van: az előző osztály tizenötféle dezodorral keveredő izzadtságszagában bemutatott ötperces öltözőmutatványtól kezdve, az értelmetlen gyakorlatokon át, egészen a csapzott hajjal eltöltött további órákig. Utóbbira szerencsére ritkán akadt példa, mivel az esetek többségében két kis kör futással, tizenöt törzsfordítással és az óra további részére szánt feladat előkészítésével telt el az idő. A retkes szőnyegek huzigálásával és a puha labdák felfújásával mindig kitűnően lehetett piszmogni.

Kittinek az egészséges mozgásról mindig a jóleső fáradtság és a kiadós zuhany jutott eszébe, de a suliban ilyesmi föl sem merülhetett. Az évente egyszer-kétszer esedékes erőnléti felméréseken nulla órai készüléssel kellett teljesíteni – bár tök mindegy volt, hiszen a tanár úgyis kozmetikázta egy picit az eredményt. Hát nehogy már az ő diákjai legyenek a leggyengébbek! Az öltözőben lévő, rozsdás csaptelepekből, penészes-rohadt zuhanytálcákból, málladozó csempékből és a két hete nem takarított, villany nélküli vécéből álló wellness-részleget pedig még az sem látogatta meg, akinek iszonyatosan kellett pisilnie.

Kittit éppen a természet hívó szava rángatta ki a rögtönzött oktatáspolitikai elmélkedésből. Nagy dünnyögve föltápászkodott az ágyról, majd a legkisebb helyiség felé vette az irányt. A nappalin áthaladva ugrott csak be neki, hogy miért is huppant le tíz perccel azelőtt a tévé elé: szerette volna nézni egy kicsit az olimpiai közvetítést. „Micsoda időzítés…” – állapította meg egy alig látható félmosoly kíséretében, és elképzelte, hogy a heti öt tesióra eredményeként akár rögtön érettségi után aranyérmes lehet.


Még több cikk:

16 Comments

  1. Ááááá, emlékszem, h általánosban a magyar tanítói végzettségű tanár tartotta a tesit és a feladatok a következők: futás, indiánszökdelés, térdemelős futás, sarokemelős futás, törpejárás és a rútul gimnasztikának nevezett “vízszintes és függőleges karhúzás” – nemtom szebben elmondani, de arra gondolok, h mell előtt a két kéz össze., aztán oldalra szét.
    Gimiben ez odáig fejlődött, hogy volt már magasugrás, távolugrás, foci, röplabda, fejállás, kézállás stb – de semmi, ami kicsit is megszerettetné a kölykökkel a sportot, tipikus kommunista maradvány a mai testnevelésoktatás. Le merném fogadni, hogyha a sulik akár csak óraadóként, de pilates és aerobic oktatókat alkalmaznának, nem lenne az, hogy minden lánynak háromszor jön meg egy hónapban.

    Kedvelés

    1. Ja és tegyük hozzá, hogy a szekrényugrás életveszélyes, én meg se mertem próbálni, közöltem a tanárral, h vállalom az egyest, mert ha kitöröm a nyakam, akkor nem csak én leszek nyomorék, de jól be is lesz perelve. Nekem adott igazat, közölte, h inkább beírja a kettest és csináljunk valami mást, amit tudunk. a 2-es a büntetés volt, amiért nem csináltuk, viszont legalább nem karó.
      És aki a kínai tornacipőkben sportoltat gyerekeket, azt agyonlövetném a Duna-parton, mert tönkreteszi a boltozatot és attól lesznek szerencsétlenek nyomik 50 éves korukra.

      Kedvelés

      1. basszus, azt hittem, én vagyok az egyetlen, aki nem csinálta meg a szekrényugrást. köszi, most már kevésbé érzem normaszegőnek magam @;D nálam amúgy mindig beírták rá a karót, általánosban is. futás alól felmentésem volt légúti kínok miatt, de a középsulis tanárnő oly kedves volt, h arra szintén mindig beírta az egyest. kilencedikben majdnem megbuktam, még a szüleimet is behívták, h ajjaj, ők meg mondták h mi az eget tegyenek, ha nem csinálom meg, hát nem csinálom meg és kész.
        ja, 6 évesen egyszer otthon hagytam a tesicuccom, és büntetésből télen mezitláb (zokniban) tornáztattak a rohadt hideg teremben, utána tüdőgyulladásom lett.
        utólag ezt már kitti cinikus félmosolyával írom, de igazából SOHA nem fogom megbocsátani az iskolarendszernek, h csaknem 15 évre meggyűlöltette velem a mozgást. mostanra tudom, h egy országos közröhej tárgyává tett anettka tv torna is ezerszer hatékonyabb a tesitanárok munkájánál – h erről a tanterv vagy a tanárképzés tehet, esetleg csak én jártam szerencsétlenül mindig, nem tudom, de végeredményben nem is számít. én örülnék a legjobban, ha jönne egy tesitanár, aki őszintén bekommentelné, h “hé, álljon meg a menet, nálam nem így megy!”

        Kedvelés

        1. Hát hallod, amit a tesi felvételire is kértek – egy osztálytárs ment, de kifordult a térde első félévkor, így abbahagyta. Kellett kötélmászás 9 mp alatt, rundel cigánykerék (amiből nem oldalra, hanem elölre érkezel) meg ilyen szarságok. komolyan arra emlékeztet az egész, amikor megnéztem az Ifjú szívvel című filmet (ebben volt nagyim statiszta 16 évesen) és népünnepély volt, Rákosi kiült a lelátóra a sportpályán a népstadionban megnézni, hogyan nevelik sportra hazánk ifjúságát. És akkor felvonult egy rakás egyforma glottgatyas fiú és lány labdákkal és abszurd idióta gyakorlatokat csináltak, alakzatokat váltottak, meneteltek, és gúlát csináltak. A vicc, h 2000-ben a város napja alkalmából nekünk is ilyen szarságokat kellett, pl. tornadresszben pózolni, amivel kiraktuk a suli ZMG betűit. 1

          Kedvelés

          1. fuh, nálunk ilyen “kirakós” nem volt, viszont erdőben, fagyökerek között futás elöl bicikliző tanárral igen, meg egy tűzharc nevű hülye játék is, ami arra ment ki, h minél jobban hozzád basszák a labdát a magukat éppen májernek tartó emberkék…

            Kedvelés

  2. Lehet szidni az iskolai tesit, de ha a gyerek nincs nagyon eltunyulva akkor azért tudja élvezni az órát :) Ha nem is mindig, de az esetek felében biztosan. Én pl. a tűzharcot kifejezetten élveztem, azért lássuk be gumilabdával nem tudnak annyira megdobni hogy az maradandó nyomot hagyjon! A heti 5 viszont szerintem is sok, bár nyilván nem azonos intenzitásúak lesznek, szóval gyakori lesz a játék. Fogócska, foci, kiütős – ezeket azért szeretik a gyerekek :)

    Kedvelés

    1. Nálunk a játék max az uccsó 10 percben volt, meg az volt a jutalom, ha kondi terembe be lehetett menni (szar gépek közé). Én díjaznám az 5 tesiórát, ha mondjuk olyan sportokat kéne művelni, amit tényleg élvez a gyerek. Aerobic,pilates, tánc, alakformálás – a tizenéves lányoknál gyakori, hogy eljárnak edzőterembe alakformálni, tesi órán meg mindenféle dolgot hazudnak, mert nem akarják csinálni a gyakorlatokat. Pedig ez ingyen van, az edzőteremben havi 10 rugót simán ott hagynak. Nézed mitől sportosak – hát attól, h azt sportolják, amit akarnak.

      Kedvelés

      1. Balázs: meg tudnak úgy dobni, h kék-zöld legyél utána, de nem maga a folt a fő baj, hanem a “legyen már vége” érzés. a fogócska nekem ovis téma, a focit utálom, egyedül a röpit szerettem, de az húsvét, karácsony és nyári szünet előtti kiváltság volt.
        Melcsi: egyetértek veled, csak röhögve olvastam, bocsi, mert tesiórán aerobikról és pilatesről álmodozni olyan, mint kukázás közben kaviárt és francia pezsgőt óhajtani @XD

        Kedvelés

        1. Hát ennek amúgy egyértelműen a szemlélet az oka, mármint olyan szinten megkövesítették, hogy mi testnevelés és mi nem (már maga a szó is röhejes), hogy tényleg úgy hat, mintha aerobikot tesi órára bevinni főbenjáró bűn lenne, mert az milyen már. Pedig beláthatnák, hogy akkor szívesen járnának órára a kölkök és nem lógnák el. Ráadásul ami gáz, hogy sokszor középsuliban lenézik, ha valakinek nem atlétika (vagy a suliban megszokott, pl. röpi, foci, kézi) sportkarrierje van, hanem mondjuk hip-hopozik vagy balettozik. Az nem való magyar iskolásnak, mert bizony az atlétika az úr. Tudjál kötelet mászni és te vagy a király.

          Kedvelés

          1. ja, a testnevelés szóból éppen olyan szemléletnek kellene következnie, h a mozgás szeretetére és egészséges életmódra nevelnek. de lófaszt. jut eszembe, háztartás ökonómia órán vagy min (nekem nem volt, viszont általánosban az évfolyamom más osztályainak igen, egy konyhának berendezett teremben) is mit csináltak? zsírban sült csokis banánt.
            egyébként jelentem: nem tudok kötelet mászni.

            Kedvelés

          2. Detto. Kb addig tudok, hogy felugrok, elkapom a kötelet, majd lepuffanok a szőnyegre.
            Nálunk am CSÉN nevű óra volt – Családi Életre Nevelés. 1 félévet bírt ki, a felettünk lévő osztály kezdte , amikor 6-os voltam. Mivel szarrá röhögték magukat a fiúk a “nemi szerv” kifejezésen és alapból mindenen amúgy, a tanárok feladták a felelősségteljes dolgok magyarázását xd

            Kedvelés

          3. én fel sem ugrottam, mert minek ugyebár…
            a felvilágosításos mókából is kimaradt az évfolyamom, pedig hasznos lett volna, mivel többen nem tudták, hova kell dugni pontosan a tampont (nem túlzok és nem viccelek).

            Kedvelés

  3. Hámmmittomén, kölyökként meg tiniként én is ellógtam mindet, és havi 4x egy hétig menstruáltam, de a mai agyammal már fontosnak tartom a rendszeres mozgást. Tudod, mi még mozogtunk, mászkáltunk, mert nem volt internet és volt két tévécsatorna, de a mai kölykök egy részét már ki se lehet robbantani a gép elől. Oké, sok a szar tesitanár, de még egy 45 perces félfos ugrabugra is jobb a semminél.

    Kedvelés

  4. na, én pont az x-y-z történet félútján vagyok, ergo nem is emlékszem rá, mivel múlattam azt a 10,5 évet az életemből, amíg nem volt számítógépem @=) elfogadom, h bizonyos olvasatban jobb a semminél a szar tesi, de nekem tapasztalatból rosszabb volt, tehát az elméleti elfogadásnál előrébb nem tudok jutni sajnos… (ps: a hiba részben bennem volt, részben a körülményekben. arányt nem tudok mondani, de személyiségemből adódóan irtózom a kötelezőtől és imádom a szabadon választott kihívásokat.)

    Kedvelés

  5. Én anno benne voltam azon iskolások között, akiken felmérték, hogy a heti 5 tesi mennyivel teszi edzettebbé a diákot. Khm. Hát igazából már akkor (1998) is megmondták, hogy ugyan van különbség, de elég nagy volt a szórás, a sok változó miatt. Ezért nem találták hatékonynak, és beszüntették. Ezzel szemben középiskolában a tanár kiadott két labdát és azt mondta: “Játsszatok!” De a felméréseken le is bőgtünk rendszeresen. Igazából a mostani rendszer akkor működne, ha kínai szigorral tartatnák be. Vagy át kéne venni egy működő nyugati példát, ami részben azért lenne eredménytelen, mert az ottani táplálkozáskultúra nem jönne vele, ahogy a tanárok tekintélye és hozzáállása sem.
    Ez Magyarország. Lehet jobb, de jó sosem lesz.

    Kedvelés

Szerinted?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s