Az elgázolt ikrek szülei a hülyék?

„A babák szüleit hibáztatja a gázoló” – ordítja a vérlázítónak szánt szalagcím, leplezetlenül követelve, hogy gyűlöljük együtt azt a 63 éves nőt, aki elsodort autójával Érden egy ikercsecsemőket szállító babakocsit. Én inkább sajnálom szegényt.

„Apa, vezethetek?” – kérdeztem kábé négyévesen, a kispolszkink hátsó felében ücsörögve. „Majd ha nagy leszel…” – kaptam meg válaszként, majd durcásan hallgattam, miként brummog kettes sebességfokozatban a gép. Nyomkodni akartam a pedálokat, tekergetni a kormányt, birizgálni a váltót, ehelyett az anyósülés huzatának szösztelenítése jutott. Mire tizenhét lettem, nem maradt szösz, de a Tücsöknek becézett sárga járgányunk is régen lecserélődött.

Van kit szidni. | Fotó: Blikk

„Sok a hülye az utakon, nincs elég rutinod a váratlan helyzetek megoldásához” – indokolták az őseim, hogy miért pihent a lehető leghamarabb megszerzett jogsim csaknem három és fél esztendőn át a fiók mélyén. Ellenkeztem, ordítottam, sírtam, mert szerintük nem éreztem át, milyen felelősséggel jár az élet-halál biznisz. Lassan elnyertem a bizalmukat: előbb a közeli nagyáruházakig, majd újabb év elteltével a távolabbi célpontokig. Közben megtanultam, hogy a „sok hülye” alatt inkább a gyalogosokat és a kerékpárosokat kell érteni.

Az össztársadalmi nézet szerint mindig az autós a hibás. Alatta van a tonnás monstrum, így nála a hatalom. Ha baleset történik, jön a rendőrségi hercehurca, a büntetés, a megbélyegzés és a lelkiismeret-furdalás. Pedig a közlekedés nem holmi sakktábla, ahol mindig a sofőr a sötét paraszt. Tele van a világ körülnézés nélkül rohangáló gyalogosokkal, jobbra-balra dőlő biciklistákkal, alapszabályokra meg nem tanított gyerekekkel, és négy sávon keresztül, lehetőleg átlósan battyogó öregekkel. Ráadásul mindannyian szürkületkor vannak csak igazán elemükben. Hiába tartasz be minden szabályt, hiszen ha velük hoz össze a balsors, előfordulhat, hogy egy pillanat alatt gonosztevővé, vagy talán gyilkossá válsz.

Bár a szakértői vizsgálat még tart az érdi tragédia kapcsán, nyilvánosságra hozták: a szokásosnál másfélszer szélesebb babakocsi is bőven elfért volna a járdán, így érthetetlen, mit keresett az úttesten. Sőt, az ütközés szögéből ítélve valószínűleg a megengedett sebességgel közeledő jármű elé tolták a két szerencsétlen pulyát. Egyikük sem élte túl a becsapódást. A dupla dráma természetesen egy „simánál” is több vért kíván, tehát az ítélkezés nagymesterei az osztatlan szitkozódáson túllépve legszívesebben nyilvánosan kitépnék a verdában vakláló némber belét.

Az ő autójukat alighanem féktávolságra fittyet hányó, fizikai törvényszerűségeknek ellentmondó szerkezet állítja meg, amely magától érzékeli a hibás döntést. Másokét is.


Még több cikk:

18 Comments

  1. Huh, ez kemény, de egyetértek. Nekem valahol első perctől kezdve gyanús volt, főleg azért, mert nekem mindig azt tanították, hogy ha út szélén sétálok, vagy futok, a menetiránnyal szembeni oldalon tegyem. Viszont való igaz az is, hogy ha szemből ment volna neki az autó a babakocsinak, nem kirepülnek a babák (amúgy is, miért nem voltak bekötve, felborulhat a babakocsi…) hanem a kocsit, a gyerekeket és a kocsi mögött haladó szülőket is ledózerolja a járgány. De persze megpróbálják mindenkinek bemagyarázni, hogy nem ők voltak a hibásak. Nyilván szörnyű fájdalom, főleg, hogy nehezen születtek meg, és az is valahol normális, hogy az ember fájdalmában bűnbakot keres, ugyanakkor mégsem kellene olyasvalakire kenni, aki valószínűleg akkor sem tudta volna megakadályozni a tragédiát, ha tövid nyomja a féket és lefejeli a kormányt, miközben lesodródik és az árokban köt ki.

    Kedvelés

    1. Ez a kép eléggé árulkodó.
      A babakocsi eléggé belóghatott az úttestre, viszont az autó túl messze állt meg a helyszíntől: harminc méteren belül kilencvenről is meg lehet állni.
      Igaz viszont, hogy ha nagy sebességgel koccannak, a babakocsi sokkal messzebb repül.
      Nagyon peches esetről van szó.

      Kedvelés

      1. Hát aki ízt írja, hogy 30 méteren belül 90-ről is meg lehet állni, igen nagy vezetési tapasztalattal rendelkezhet… Csak a reakció+fékkésedelmi idő alatt megy ennyit az autó 90-es tempónál. Kb. 50-nél a teljes féktávolság van ekörül.

        Kedvelés

  2. Nekem pont ezért nincs jogsim. Nálunk eddig 18 éves kortól lehetett megszerezni, most nemrég vitték le a korhatárt 17-re, de én nagyon ellene vagyok az egésznek, hogy ennyi idős suhancok már száguldozzanak az utakon. Például nálunk, a gimis osztályomban mindenki annyira sietett megszerezni a jogsit, persze én voltam az egyetlen kivétel, aki nem akart ennyi idősen ilyen nagy felelősséget vállalni. Mert igenis nagy felelősség, csak sokan ezt nem képesek felfogni. És pont ahogy te is írtad, mindenki az autóst fogja hibáztatni, legyen az bármilyen vétlen. Főleg, ha egy fiatalról van szó, mindjárt az jut majd a közvélemény eszébe, hogy fiatal, ezért felelőtlenül, a képességeit meghaladva vezetett. És már meg is van bélyegezve egy életre.

    Kedvelés

  3. Ja és azt kifelejtettem, hogy mikor még gyerek voltam, és az anyuval kézenfogva sétáltunk valahol, akkor mindig nekem kellett belül lennem, és anyunak a járda szélén, hogy ha az autó valamiért lesodródik az úttestről, akkor először az anyut üsse el, és én ezzel is védelmezve legyek valamelyest.

    Kedvelés

  4. Nálunk a családban senkinek sincs jogsija, így alakult. Anyukám 50 évesen, élete utolsó két évében megtanult vezetni, vett egy használt kispolákot, és lelkesen csapatta – bátor húzás, én nem hiszem, h valaha rászánom magam… amúgy is csak évente 2x volna rá szükségem maximum.

    Ami az esetet illeti: én nem értem, h lehet dupla-babakocsival az úttesten sétálni. Hallom, h a járdán is elfértek volna, de még ha nem is: az esti séta nem tökmindegy, hol történik? Ha nem biztonságos/kényelmes/mindkettő a terep, akkor egyszerűen nem oda, hanem máshova viszem a gyerekeket. Merthogy ez egy random esti séta volt, nem célirányos program, ahová időre kellett menni. (De könyörgöm, még ha épp időre is kell menni fix helyre: miért nem a biztonságos, kényelmes utat választja ilyenkor a két szülő, még ha az időigényesebb is??? Márpedig a forgalommal szemben, egy kanyargós úton, széles babakocsival, vakító napsütésben az úttest nem az.)

    Kedvelés

  5. aki csak egyszer próbált már babakocsit tolni kertvárosi környezetben, az pontosan tudja, hogy kurvára nem az a lényeg, hogy elfér-e a kocsi a járdán, vagy sem.
    ennél sokkal fontosabb, hogy hány, a bezártságtól félőrült kutya (néha azon gondolkodom, hogy a lakótelepi lakásokban tartott kutyáknak még talán jobb dolguk is van kertben tartott társaiknál, mert őket legalább rendszeresen elviszik sétálni, míg a kertekben létező szerencsétleneket gazdijaik, tisztelet a kivételnek, sosem engedik rendesen mozogni) próbálja szétmarcangolni a kerítést, meg az, hogy 100m alatt átlagosan hányszor kap agyrázkódást a gyerek a baromi fasza járdák miatt.
    mert az utakat ügyebár kátyúzzák, sőt, időnkét fel is újítják, de a járdák legtöbbször kimaradnak a szórásból, aminek meg is van az eredménye…
    mellékesen a babakocsikat ugyan az út szélén tolják, de a kocsik ritkán tapadnak az út szélére, sőt, jellemzőn a felező vonalra tapadnak, mert a vezetők féltik a padkák állapotától a a kocsijukat. ebből következően a teljesen frontális ütközés mélyen valószínűtlen, sőt, ha a vezető a utolsó pillanatban, szinte ösztönszerűen még ránt is egyet a kormányon, akkor bőven elképzelhető, hogy az autó éppen csak érinti a babakocsi jobb első kerekét.
    ebben az esetben, a kocsi, mivel a szülő(k) fogják a túlsó végét, leginkább kiperdül és felborul, anélkül, hogy komolyabb károsodást szenvedne.
    egyébként 3 hónapos gyereket, főleg ha ikrekről van szó, ami predesztinálja a bizonyos fokú koraszülöttséget is, nincs miért bekötni. jellemzően nem ugrál, nem mászik, forogni, meg forogjon nyugodtan, már ha képes rá.

    Kedvelés

  6. Nem véletlen, hogy az autók sem a járdán közlekednek. Gyalogosnak sem kellene az úttesten. Ugyanez vonatkozik a futókra, a gördeszkásokra is.
    És ha mégis ezt teszik, akkor előfordul, hogy elcsapják őket.
    Sajnálom a két kicsit nagyon, de szerintem ők inkább a szüleik áldozatai, mint az autósé.

    Kedvelés

  7. A KRESZ valahol azt írja, hogy a járművet az út- és látási viszonyoknak megfelelően kell vezetni. Lehet, hogy azon az útszakaszon 50 km/h a megengedett sebesség, ám a szembe világító nap ezt befolyásolja. Talán ezt is nevezhetik relatív gyorshajtásnak.
    Nem akarom sem az egyik, sem a másik felet hibáztatni. Két gyermek meghalt, ezen nem fognak túllépni soha, a tragédia és a felelősség is közös. Sajnos mindkét fél komoly hibákat vétett.
    Valóban érdekes lenne kivizsgálni a járda állapotát, az utcában lévő idegbeteg kutyák reakcióit, a hivatalok és az utat, járdát karbantartó cégek felelősségét. Talán oda lyukadnánk ki, hogy normális út- és látási viszonyok között ez a baleset nem történt volna meg. (Könnyű nekünk a számítógép mellett filozofálgatnunk az esetről.)
    Az a legfontosabb, hogy elgondolkozzunk az eseten és próbáljunk úgy közlekedni, hogy ilyen esetek ne legyenek.

    Az autósoknak fontos, hogy ne felejtsék el: minden ember gyalogosnak születik.

    Kedvelés

  8. Én sehol nem láttam hogy a gyalogosnak tilos az úttesten menni,szemben a forgalommal megengedett.van 3 gyerekem én is toltam babakocsit az úton,mert a járda mellett a kerítésen kifért a kutyák feje is,amellett hogy a frászt hozza a kisgyerekre,haraphat is az a kutya,mivel a kerítéstől kb.10cm-re voltunk,vagy akkora gödrök vannak hogy a nagy bolygókerék is kevés volt oda.
    A másik dolog hogy miért 45 fokban érte az ütés a babakocsit,talán ha valaki tolt már iker kocsit,vagy igazi nagy babakocsit,tudhatja hogy nem lehet csak úgy irányítani mint egy kis sportkocsit,előbb a szülők felöli oldalát kell felemelni(Ugye így máris keresztbe van a babakocsi 45 fokban)és fel lehet húzni a elejét,és ez nem két pillanat.Aki még nem tolt ilyen kocsit felesleges csak a szülőket hibáztatnia.Szerintem itt a nő is hibás,lehet hogy épp a napszemüvegét keresgélte,vagy telefonált stb,de nem értem a sofőr hogy nem láthatta őket.Az előbb leírtak miatt nem lehet olyan gyorsan kigurulni az útra ahogy ő állítja,a másik dolog hogy ilyen baleset után még tud értekezni a helyszínelőkkel,tudja hogyan jobb neki,ha én ilyet csinálnék,összeroppannék,ráadásul a szakértő azt is mondta hogy levezette másnap ugyanakkor az utat,és 5-6 m volt a látótávolság,és a nő ehhez képest ment relatíve gyorsan, ez is elárul a sofőröl sok mindent,azért annyira ne védjük őt.nagyon sajnálom a babákat és a gyászoló családot,sok erőt kívánok nekik.

    Kedvelés

Szerinted?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s