Madonna egotripje két szárnysegéddel

Madonna melltartót villant és játékbabát szoptat. Nicky Minaj arca rángatózik, miközben eszeveszetten hadar. M.I.A. pucsítva közli, hogy leszarja. A focisták pedig szétlövetik magukat, mintha ez volna a világ legtermészetesebb dolga. A Give Me All Your Luvin’ klipje csöppet mainstreamre sikeredett, de azért jóízű rágógumi a szemnek.

A zeneipar egyik elsőszámú törvénye, hogy ha Madonna új videóval rukkol elő, arról beszélni fognak az emberek. Most* sem történt ez másként, habár a fogadtatás felemás lett: megszokhattuk, hogy a popkirálynő stílusa egyeseknek nagyon bejön, míg másoknak nagyon nem, ám ezúttal a kritikusok még a polgárpukkasztó jellegben sem értenek egyet. Egy párducmintás cicifix manapság túl kevés a megrökönyödéshez, ugyanakkor a rendezőként közreműködő MegaForce teamnek esze ágában sem volt falhoz állítani a közönséget.

Elég ennyi?

Mély értelem kutatása helyett csupán szórakoznunk kell. A kis híján négyperces alkotás a sport, a szerelem és a hírnév témakörét igyekszik összekötni Madonna leplezetlen egocentrikusságával – s bár ez koránt sem valósul meg zökkenőmentesen, a látványos részletekért cserébe igazán elnézhetjük a koncepció színtisztán kereskedelmi indíttatását. Az énekesnő ugyanis éppen a Super Bowl döntőjének nagyszünetében esedékes minikoncertjét megelőző napokra időzítette az amerikai focitól hemzsegő filmecske premierjét.

Védőöltözetben futkosó, arctalan játékosok loholnak az ötvenhárom évesen is lazán dögös Madge után, imádják, szó szerint a tenyerükön hordozzák, a lábai előtt hevernek, sőt: amikor egy szintén anonim merénylő bálványuk életére tör, testükkel védik meg őt a golyózáportól. A meccsszerű atmoszférát fokozza a szurkolólányok jelenléte, akik – meglepő módon – ugyancsak eltakart fizimiskával, furcsa maszkban parádéznak. Kivéve, persze, a két szószóló csajszit, az elején hangulatteremtő, majd egy-egy versszakot rappelő Nicki Minaj-t és M.I.A.-t.

Grimaszból nincs hiány.

Mivel napjainkban nem létezik popsláger szövegelős betét nélkül, Madonna biztosra ment: rögtön két női Pitbullt invitált közös munkára. A trinidadi származású Nicki és a Sri Lanka-i felmenők révén egzotikus külsejű Maya tagadhatatlanul emeli a produkció fényét. A lenge jelmezeknek hála, férfiszemmel a hatás hatványozott lehet. A focis díszletek közül különösen üdítő kirándulást nyújt az éjszakai bárban zajló jelenet, ahol mindhárom főszereplő Marilyn Monroe-ként illegeti magát, bár a dalszöveg és a statiszták túlzó gesztusai miatt végig a középpontban sütkérező, kortalan ikont elnézve olyan érzésünk támad, mintha a tragikus sorsú szexszimbólum helyett a nyolcvanas évek őt imitáló Madonnája triplázódna meg.

A videó egoizmus-szálát kiemelő bírálók szerint az is előfordulhat, hogy a megszólalásig egyforma háttéremberek a zeneipar feltörekvőinek nem túl hízelgő másaiként Madge kiválóságának kontrasztjául szolgálnak, miközben még kapnak is fejükre a felvágott nyelvű, immáron tizenkettedik stúdióalbumát jegyző előadótól. „Every record sounds the same, you’ve got to step into my world” – javasolja nekik ebben a dalban, ami ironikus módon egy kicsit ugyanúgy hangzik, mint a többi, de valami mégis madonnássá teszi, ezért könnyű megszeretni.

__________
* Március elején írtam, akkor még nem jött ki a Girl Gone Wild.


Még több cikk:

Szerinted?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s