Lady Gaga őrült házassága

„He?” – hagyta el ajkaimat az értelmiségi formába öntött kételkedés, amikor először végignéztem az énekesnő legújabb klipjét. A kis híján 14 perces, művészfilmmé duzzasztott Marry The Night egy kommersz sokkhatás, amelyben csak 8:47-nél szólal meg a muzsika. A popdíva addig haldoklik, megőrül, csillog, vonaglik és fütyül a kereskedelmi elvárásokra.

Furcsán hathat ez egy olyan előadótól, akit folytonos szenzációhajhászattal vádolnak. Csakhogy ez a videó – méghozzá az első, melyet végre saját maga rendezhetett – jóval több lett holmi provokatív tánci-táncinál. Puszta önkifejezés, önvallomás és önéletrajz egyben, s minden képkockája mögött munka húzódik meg. Munka, aminek az eredménye eladhatatlan a zenecsatornák számára, így nem azért készült, hogy minél több hasznot lehessen húzni belőle.

„I won't give up on my life.” | Fotó: YouTube

„Nem vagyok hazug, csak gyűlölöm a valóságot” – hallatszik az ájultnak tűnő Gaga monológja, miközben két nővér tologatja őt egy kórháznak látszó épület folyosóján. Minden szónak súlya van külön-külön, a szerkezetek és a mondatok szintjén is. Aki megengedi magának az osztatlan figyelem luxusát, megismerheti belőlük az előadó ars poeticáját, a képekből pedig az érzelmi világát. „Minek ilyen klip?” – kérdezhetik a nép egyszerű gyermekei, s továbbtekernek, miközben a legmegszállottabb rajongók sírós katarzison esnek át, s az idővel mit sem törődve számtalanszor bámulják újra és újra.

„I'm not gonna cry anymore.” | Fotó: YouTube

Sztár leszek. Tudja, miért? Mert már nincs veszítenivalóm…” – mondja Gaga a doktornőnek. A pulzusa túl magas, a vérnyomása túl alacsony, de ő meg akarja csinálni. Valószínűleg így van ezzel a többi ápolt is. Amint tágul a perspektíva, kiderül, hogy a régimódi elmegyógyintézetben rajta kívül még sok dívajelölt tengődik: melltartóban rohangálnak, hisztérikusan röhögcsélnek, míg az ápolók szelíden terelgetik őket. Belőlük is lehet még sztár, de a lényük visszafordíthatatlan károsodást szenvedett.

„I'm a soldier to my own emptiness.” | Fotó: YouTube

A következő jelenetben Gaga extravagáns balerinaruhában és hihetetlen patacipőben gyakorol. Haja és sminkje teljes pompájával olyan, mintha nem ugyanaz az összetört test látszana, amelyik az imént szinte élettelenül hevert. A próba végén azonban segítő kezek által lekerül a paróka meg a szép ruha, így ismét egy elgyötört teremtés fekszik le. Igaz, immáron vörös selyemből készült ágyneműgarnitúra jut a műtős zöld anyag helyett. Ebből kiderül, hogy milyen testi-lelki megpróbáltatásokat jelent ez a hivatás, de mindennek dacára megéri, hiszen a színpadi élet ér valamit, a kulisszák mögötti semmit sem.

„Live passionately tonight!” | Fotó: YouTube

Utána, vagyis másnap ismét dívalét jön, majd egy pokoli telefon a rendezőtől, aki franciául lemond egy munkát. „De hiszen én művész vagyok” – méltatlankodik Gaga. A hír hallatán hisztériás rohamot kap, szétrombolja a szobát, gabonapelyhet fal és ken szét a meztelen testén, végül beájul a fürdőkádba, s hirtelen felindulásból befesti a tincseit platinaszőkére. Az árnyalat a környezet elvárásait jelképezi, egészen pontosan az eladhatóságot: a valóságban a peroxidcsata döntő előzménye az volt, hogy az énekesnőt a pályája kezdetén, a Lollapalooza fesztiválon hátulnézetből összekeverték Amy Winehouse-szal. Mivel ő egyedi akart lenni, és a szőkén feltűnőbbnek vélte magát, nem volt kérdéses az ecset.

„I'm a loser.” | Fotó: YouTube

„Azt mondhatnád, elvesztettem mindent, de megmaradt a strasszragasztó gépem” – néz körbe a tánctermen a már Madonnára hasonlító Gaga, aki egyedi tervezésű, csillogó kövekkel kirakott farmerszettben és extravagáns napszemüvegben koreográfiához kezd. Ezzel párhuzamos szálon kihalt parkolóban lángoló autók képe fut, ami utal a Haus of Gagával megálmodott produkciókra. A fiatal művészekből álló csapatot a huszadik század elejének legfőbb irányzata, a letisztult bauhaus után keresztelték, és arra szolgál, hogy a mindennapi stílusmeghatározás mellett készre alkossa a színpadi látványvilágot – persze, mindezt a névadó vezetésével.

„I am a winner.” | Fotó: YouTube

Az egyik kocsiban fejjel lefelé lóg Gaga, s valahogy beügyeskedi a lemezt a lejátszóba. A dalszöveg arról szól, hogy örömmel kel egybe az éjszakával, s áldozza föl a nappalait, hogy a sötétben valóra válthassa magányos álmait. A kép és a hang tökéletes összhangba kerül. A megszokott, rángatózásra hasonlító mozdulatok is előjönnek a kormos verdán egyedül fetrengő énekesnőnél. Ekkor valami „put your paws up”-típusú, Bad Romance-es beteg vonaglást vártam a végéig, de nem azt kaptam.

„Throw on some leather and cruise!” | Fotó: YouTube

A Monster Ball Tour képeit idéző utcai jelenet után visszaköszön a madonnás próbaterem, ahol Gaga sok táncossal együtt keményen dolgozik. Fölsegít a padlóról egy transzvesztitát, maga mellé emeli, s közösen gyakorolnak tovább. Ez az utalás hála azoknak a homoszexuális ismerősöknek, barátoknak, művésztársaknak, akik a pályája kezdetén támogatták őt. A magát köztudottan biszexuálisnak valló díva úgy gondolja, hogy a más irányultságúak nyitottabbak a popkultúra újdonságaira, tehát feltétlen szeretetre, sőt, politikai felelősségvállalásra számíthatnak tőle cserébe. Például Gaga a szószólója az egynemű házasságkötések New Yorkban történő engedélyezéséért folyó kampánynak.

„Come on and run!” | Fotó: YouTube

A táncgyakorlás közben egy-egy rövid snittben meztelenül, festékes hajjal pózol az elejéről rémlő kádban – viszont már rajta van a befutást jelképező ezüstös patacipő. A rövidfilm végén látható utcai kompozícióban előkerül a zöld rúzs, és villámgyors vágások miatt a néző beleszédülhet a bulvárhírekben már számtalanszor látott óriási kalapok, hordhatatlan ruhák, drámai sminkek, kegyetlen cipők káoszába. Legalább annyi mögöttes tartalom hámozható ki a fölvillanó képekből, mint a lassú, megfontolt szavakból az elején. Az őrült kör bezárul, ez Lady Gaga élete a kezdetektől mostanáig.


Még több cikk:

Szerinted?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s