Itt a webkettes bulvár

Egyik legújabb celebünk expasija előbb közölte a szakítást a hölgy hivatalos Facebook-oldalán a rajongókkal, mint magával az érintettel. Majd készített egy csoportot, hogy privát SMS-eket és fotókat tegyen közzé mindenkinek, aki kíváncsi rá. Hiába kommentelt be az egykori anyósjelölt, hogy ennyire azért mégsem kellene lejáratni a lányát…

Akár kamu a VV Seherezádé vs. Claudio Venanzetti botrány, akár nem, sikerült merőben újat mutatnia a magyar közönségnek. Eddig ugyanis a legszaftosabb bulvárinfókat szinte csak kiterjedt kapcsolatrendszerű bennfentesek tudták megszerezni. Most pedig nyilvánvalóvá vált, hogy aki tudatosan épít imázst a közösségi médiában, első kézből, szűrő nélkül generálhat magáról híreket.

Vaffanculo! | Fotó: RTL Klub

Oké, a forradalmi példában vastagon benne van az RTL Klub is, hiszen már a beszavazók előtt elkészült a lehetséges szereplők rajongói oldala a Fészen – arról nem is beszélve, hogy sokan tudni vélik az események mögött meghúzódó, nézettségnövelő manipulációt. A lényeg azonban jócskán túlmutat azon, hogy valódi volt-e szőkeség kapcsolata a gyatra angoltudású taljánnal. Itt az újságírói szerepkör változásáról van szó. Már nem elég pusztán az olvasók elé hajítani a velős csontot, mert bizonyos esetekben ők is tudják, hol van elásva.

Ugyan ki ugrana egy „Kidobták VV Seherezádét” című cikkre, ha ezrek látták Claudio egyértelmű posztjait, és joggal feltételezhetjük, hogy mindenki továbbadta másnak „hé, nézd már!” felkiáltással a linkeket? Ráadásul itt csökkent hírértékről beszélhetünk, mivel a külvilágtól és internettől elzárt villalakónak esélye sem volt beszállni a sárdobálásba. A „szenvedélyes nők” kategóriájában indult versenyző kedvelői megpróbálták fölvenni a kesztyűt, indulatosan megvédve őt, sőt, a kedves mama szintén csatlakozott egy hozzászólás erejéig.

Persze, eközben szép számmal akadtak olyanok is, akik együtt éreznek a felszarvazott olasszal. Kialakult egy kétpólusú diskurzus: az érdeklődők lelkesen vitatkoznak egymással hetek óta, már uszításra sincs szükségük. Ennek eredményeként a játék két érintettje, a „csábító” VV Gergő és Seherezádé a két legnépszerűbb szereplő a Facebookon. Nagy dolog ez: a bronzérem Cristofelé, amihez péniszt kellett lóbálnia a kamerák előtt. A Claudio által üzemeltetett klubba pedig eddig több mint ezerötszázan kértek felvételt, de mivel a tartalom publikus, valószínűleg jóval többen kísérik figyelemmel.

A bulvárújságíróknak tehát föl kell kötniük a gatyát. Lassan lejár a szenzációhajhász információmorzsák ideje. Nem elég megmondani, kivel mi történt – azt a saját szemével láthatja a közönség, ha tudja, hol keresse. Ez jó a celebeknek meg a menedzsmentjüknek, mert irányíthatják a hírverést maguk körül. Jó a fogyasztóknak is, mert nincsenek véleményvezérekre utalva, így rögtön saját következtetéseket vonhatnak le.

(Ide kattintva olvashatod el az ügy legfontosabb posztjait.)

Nyugat felé már bevett szokás, hogy Twitter és Facebook-bejegyzéseket idéznek hiteles forrásként az életrajzi kötetekben, megfelelő szövegkörnyezettel alátámasztva. A jövőben ez lesz a zsurnaliszták feladata: kontextust teremteni a hírességek közösségimédia-üzeneteinek. Nem csupán megírni, ki mit tett közzé, hanem utánajárni, hogy vajon miért.


Még több cikk:

4 Comments

  1. A nagy nemzetközi oldalak híreinek a 60 százaléka az, ki mit tett közzé a Twitteren (pl. múlt héten nagy port kavart, h Ashton Kutcher már nem követi Demi Moore-t a Twitteren, Demi meg szomorú idézeteket pakolgat kifelé buzgón). Mekkora felhajtás volt Miley Cyrus körül, amikor egy időre törölte magát Twitterről, mert mindenki tudta, merre jár épp?! Egy rajongó 250 ezer követőt szerzett magának azzal, h megeszi a macskáját, ha Miley nem tér vissza a Twitterre. Végül Miley nem hagyta magát zsarolni, viszont a csaj (a mögötte álló tím :D) csinált egy jól menő kínai receptblogot, macskareceptekkel is, óriási bannerbevétellel. A webkettes bulvár nem annyira új, nálunk is idézgetnek celebek kiírásaiból… és igazából Fluor is a YouTube-on szopta meg a Kiszel-sztorit, mert ő már el is felejtette a dolgot. Az a sztori is első körben a webkettő mezején zajlott, gerjesztették a maguk oldalán a hősök, aztán – de csak aztán – megszólaltak a médiának. Amikor megkerestük őket, már arra kérdeztünk rá, mi áll a blogbejegyzéseik mögött és mi jön ezután- hiszen ott már lezajlott a meccs, a rajongók előtt.

    Sztem a villalakók jobb helyzetben vannak, mert ők a nap 24 órájában kamera előtt beszélhetnek a kint élő exekről is akár, tehát ízlésükön múlik, mennyire mennek bele a sárdobálásba. Érdekes pszichológiai kísérlet, hogy vajon ha nem tudom, engem mennyire fikáznak, én mennyire fogok fikázni… vajon változik a fika-faktor ilyen esetekben?

    Kedvelés

    1. demi azóta megint follow-t nyomott ashtonra, nem? vagy lemaradtam egy körrel? @XD a macskás loool. fluort nem követem sehol (bár a vidiket nyilván megnézem yt-on, lévén h szinte mindegyik celeb-alapmű), szóval nekem ez volt az első eset, ami trú magyar és milliók tudnak róla. mármint a fészes részéről nyilván csak tíz- vagy százezrek, de az is vmi.

      sztem biztosan változik a fika-faktor, meg úgy az egész múlt-jelen-jövő érzékelés. olyannak képzelem, h az addigi életük legerőteljesebb eseményére is kisebb intenzitással emlékeznek, mint arra, h a társuk 3 perccel azelőtt elpúzta magát, mert nagyon erős lehet az “itt és most” feeling. persze, lehet, h rohadtul tévedek, de az ingerszegény környezet tuti az agyukra megy vmilyen szinten. a magam részéről 48 óra nethiány után zubbonyban végezném.

      Kedvelés

  2. Az ilyen cikkek és kommentek után annyira szívesen lekapcsolnám az internetet a világon… Mosolyogva nézném az olyan embereket, akik az ebédjüket is kiposztolták eddig fb-ra, aztán már rángatóznának az elvonástól :D
    Sajnos nincs ilyen kapcsoló. De az biztos hogy sok családot újra összehozna, igaz több lenne a konfliktus is, de nem izgatna. Bár lehet már elég lenne az msn-t a twittert, meg a többi közösségi portált kivégezni. Vicces lenne, és tanulságos.

    Kedvelés

Szerinted?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s