A mobiltelefon a közoktatás ellensége?

Szeptembertől a tanárok minden reggel begyűjthetik a diákok mobiljait, és megtehetik, hogy csak a nap végén adják vissza. Akinek sikerül becsempésznie a gonosz készüléket, annak tipornak még egyet a személyiségi jogain, mert végignézhetik az összes rajta tárolt képet és videót.

Mielőtt bárki a szívéhez kapna, elárulom: a rendelet Nagy-Britanniában lépett életbe, hazánkban egyelőre nem divat a vasszigor. Pszichológusok és pedagógusok véleménye ide vagy oda, elég visszataszító tud lenni, ha egy oktatási intézmény ennyire beleszól a fiatalok életébe. Amikor én általánosba jártam, szemöldökráncolás járt a körömlakkért, a rúzsért, a feltűnőbb ruhadarabokért, meg természetesen az órán csörgő mobilért is.

Miért ne mondhatna nemet?

Mert igaz, hogy kocka alakban, monokróm kijelzővel, egyszólamú csengőhanggal és százvalahány forintos percdíjjal, de akkor is léteztek efféle csodamasinák. Szerencsére hatodikos koromban egy narancssárga Siemens A40-es pittyegett a karácsonyfa alatt, így végre beszállhattam az értelmetlen és méregdrága esemespartikba.

Na, de itt nem a technológia a lényeg, hanem maga a tény, hogy a suli beleugat abba, amibe nagyon nem kellene. Mégis milyen gondolkodású ember az, aki szerint egy vörös körmű és szájú lányka rosszabb, mint egy festetlen? Vagy egy iPhone-t nyúzó pulya kevésbé figyel oda az órán? A tanároknak jobb azt hinni, hogy csupán bizonyos külsőségekhez társított fiktív tulajdonságok vagy korszerű kütyük miatt nem veszik őket komolyan? Amíg nem lehetett sminkcuccokat kapni, szénnel és téglaporral pingálták magukat a csajok. Amíg nem volt mobil, papíron puskáztak meg leveleztek az órán.

Az igazsághoz tartozik, hogy Nagy-Britanniában azért nem kedvelik a telefonokat, mert azok állítólag bántalmazást eredményeznek. Vagyis ikszecske elkezdi püfölni ipszilonkát, közben levideózza az esetet, aztán pedig büszkén mutogatja a haveroknak a kisfilmet. Én ugyan nem szívesen készítettem volna hasonló alkotásokat, de ha hamarabb jön a HD-felbontás, őrizgetnék egy-két érdekességet. Például rávilágítottam volna az iskolát anyagilag támogató szülők olvasni sem tudó gyermekeinek kiváló tanulmányi eredményére, a verekedést szemlélő tanító unott arckifejezésére, meg az összes borzasztó közoktatási sémára, ami mindenre nevel, csak életre nem.

Az okostelefonnak a felhasználójával ellentétben nincsenek butaságai, ezért nem értek egyet Kálnai Anita szombati jegyzetének címével. Ha a felmenő pénztárcája engedi, és képes megtanítani a kölyköt az ésszerű használatra, mi szól a vásárlás ellen? Semmi. Mennyivel jobb, ha inkább márkás ruhák vagy cipők terén versenyeznek a csöppségek? Semennyivel. Mennyivel érzik magukat jobban váltótársam, Nagy Zsófi lakótelepi ismerősei, ha egy szuperkütyü lapul a zsebükben? Sokkal.

Szóval a szülők nyugodtan adják meg a gyermeknek, amit csak tudnak, a tanárok pedig legyenek szívesek máshol keresni a bűnbakot.

5 Comments

  1. Hát én bevallom, azért nem csináltam meg a tanárit (pedig annyi mesés kedvezmény járna a szakmával a sok kiszipolyozás mellé, nyáriszünet, közalkalmazotti vonatjegy, stb :), mert nem bírnám elviselni, ha a kölykök az órámon a telefont buzulják.
    A másik ok az, hogy nem hiszek abban, hogy van értelme megpróbálni megtanítani nekik valamit, ami tizenéves korukban szemlátomást nem érdekli őket. Vagy legalábbis nem úgy, ahogy azt a tanterv lájkolná. És ha úgy tanítanám az irodalmat, ahogy még a diákoknak is jó lenne, azt meg az iskola nem lájkolná.

    Kedvelés

  2. Nem a telefon tehet arról, hogy a gyerkőcök nem figyelnek órán. Az elmúlt évek tapasztalata alapján szerintem egy kezemen meg tudnám számolni, hogy hány tanáromra figyeltem oda azért, mert úgy mondta el az anyagot, hogy az nem tűnt litániának és templomi kántálásnak. Pl én kötelezővé tenném a tanárok számára a szókratészi módszer elsajátítását. (valamennyi alapot elmond, a többire pedig kérdésekkel rávezet, és te mondod ki a választ) A leghatékonyabb módszer, sikerélményt nyújt és tuti hogy megmarad.

    Kedvelés

    1. Én folyamatosan tesztelem magánórákon a coachingot, de sok gyerek még a kérdést se érti meg, fogalma nincs, hogy mit akarok tőle. Pedig üzleti coachingot is tanultam, használtam, szóval nem könyvből szedtem ki, hogy kell :D

      Kedvelés

  3. Ez sem a telefon hibája, hanem az alapfokú oktatásé…csak nézd meg milyen helyesírása van a 14-15 éves korosztálynak…siralmas
    Ilyen alapon akkor jogosan feltételezhetjük, hogy az értőolvasás, vagy egy komplikáltabb kérdés megértése sem tartozik az erősségeik közé.

    Kedvelés

Szerinted?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s