Minek írjak, ha kopipésztelhetek?

Mégis miért lenne hülyeség a pszichológia? – vontam föl a szemöldököm a tegnapi diákblog-bejegyzés címének láttán. Váltótársam, Nagy Zsófi azonban rögtön eszembe juttatta a tudománnyal kapcsolatos előítéleteket. Az agyturkászok ugyebár állítólag csak a pénzre hajtanak, és aki hozzájuk jár, biztosan bolond – már csak azért is, mert elhiszi, hogy egy idegen segíthet neki.

Pedig a divatszakmává lett lélektan csodálatos tudomány a maga ellentmondásaival együtt. Ha lesz időm és anyagi fedezetem az élethosszig tartó tanulásra, talán én is fölveszem a „szívesen elvégezném” listára. Előbb azonban választ kell találnom arra a kérdésre, hogy hülyeség-e a lajstrom eddigi egyetlen kipipált bejegyzése, a kommunikáció, s vele együtt a drága jó médiatudomány.

A csöcsökre meg "CTRL +" kéne...

„Országos napilap keres kopipésztert hírügynökségi anyagok és civil szervezetek sajtóközleményeinek kopipésztelésére. Óránként legalább ötven kopipésztet várunk. Nyelvtudás, helyesírás nem fontos. Érettségit sem kérünk. Hasonló munkakörben szerzett tapasztalat előnyt jelent.” Szó szerint erre az álláshirdetésre bukkantam a hétvégén. Azóta sem tudom eldönteni, hogy kamu-e. De ha az, akkor is be kell látni, hogy fájdalmasan élethű karikatúrája annak a szakmának, amiről tizennyolc évesen álmodtam.

Mások is így csinálják.

Mert a számítógép előtt ügyesen használt másolás-beillesztés parancspáros, azaz a „kopipésztelés” sokkal hatékonyabb látogatottság- és bevételnövelő tényező a médiában, mint egy fifikás tollforgató. Az internet jogi szabályozása szinte csak elméletben létezik, így simán megtehetném, hogy készítek egy portált, ahol forrásmegjelöléssel mások cikkeit teszem közzé. Sőt, ha egy-két tagmondatot átírok, akár sajátként is feltüntethetem a lopott szellemi termékeket, legyen szó akár ösztönös kattintást eredményező vérbulvárról vagy kőkemény belpolitikáról.

Miért alkalmazna bárki is gondolkodó, szakképzett újságírót, ha mindenféle adottság, tehetség, rálátás nélkül, afféle futószalagos csicskamunkaként elvégezhető a tömegigényt kielégítő zsurnalizmus? A Klubhálónak sokkal jobb volna, ha e sorok helyett például Kiszel Tünde meztelen képe szerepelne itt, legföljebb két mondat kíséretében. Vagy ha elcsórnék egy ütős eszmefuttatást valamelyik blogról a svéd-magyar focimeccsen történt Orbán-Gyurcsány névcserével kapcsolatban, nem kopna fölöslegesen a billentyűzetem.

Szóval a másolás-beillesztés gyorsabb, kényelmesebb és költséghatékonyabb a rendes szövegalkotásnál. Mindezek tudatában furcsa, hogy a hiánypótló „kopipészter” képzés még nem jelent meg a felsőoktatás palettáján. Habár a diplomamunka elkészítése sokaknál egyenlő az e téren szerzett gyakorlattal.

2 Comments

  1. No, én nem tudom elképzelni, hogy ez működik: a hírügynökségi anyagokat is optimalizálni kell hangvételben a portálhoz, a sajtóközlemények 90%-a pedig RETTENETESEN, vállalhatatlan minőségben lett legyártva, de még a profin megszerkesztett, megírt sajtóközlemény is zömében PR, amit pedig PR-talanítás nélkül nem igazán tehetsz ki, ha csak nem fizettek érte. Máskülönben a sales miért gürcöl? :) Tehát nekem ez a dolog sántít, bár nyilván létezhet portál, ami csak költséghatékony kattintásgenerálásra épít. Viszont ne feledjük azt sem, hogy a gugli hátrasorol és “lebüntet”, ha bizonyos százalék fölé csusszan a kopipészt: márpedig egy jó portál nem költ hirdetésre, hírkeresőre milliókat, hanem 50 százalákát a napi egyedinek a gugliból hozza be. Erről szól a SEO…

    Kedvelés

Szerinted?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s