Fekete bárányok

Nagy Zsófi a roma gyerekek iskoláztatási esélyeit latolgatta tegnapi jegyzetében. Jaj, mekkora port kavart Nyíregyházán a huszártelepi suli bezárása! De nem volt mese, a szegregáltként megbélyegzett intézményt sürgősen föl kellett számolni, hiszen etnikai összetétele ütközött az Európai Unió irányelveivel.

„A volt guszevi iskola többségében roma kisdiákjai 10 másik intézménybe járnak majd, egy-egy iskolába 14–17, egy-egy osztályba 1–2 tanuló” – adta hírül a Szabolcs Online 2007 augusztusában. Így már azoknak a cigány nebulóknak is elment a kedvük a menetrendszerű fejtágítástól, akik azelőtt tisztességesen bejártak. A közlekedés ugyanis idő és pénz – ezt valahogy elfelejtették mérlegelni a nagyokosok. Utóbbiból pedig nem sok jut a hátrányos helyzetű kicsiknek.

Másképp gágog.
Másképp gágog.

Arról nem is beszélve, hogy sokkal erősebb motiváció szükséges egy távolabbi tanoda rendszeres látogatásához. Korábban kell kelni, bérletet kell venni, buszra kell szállni, s nem utolsó sorban be kell illeszkedni az új közegbe. Ahol persze még padtársra is nehéz lelni, mert valljuk be: a legtöbb fehér bőrű csemete úgy szocializálódik, hogy a „más színűeket” szerencsésebb elkerülni.

Így hát hiába döntenek nemzetközi szinten a teljes integrációról, már a hatévesekben is ott burjánzik a sziklaszilárd rasszizmus. Okkal vagy ok nélkül. Mert az értelmes szülő hiába mondja otthon, hogy mindenki egyenlő, ha sarjának egyik barátjától elloptak valamit a cigányok az utcán. Lopnak a magyarok is, persze, hogyne lopnának. A „magyarozással” viszont bajban vagyok, mert a hazai cigányság jelentős részét képező romungrók néha annak vallják magukat. S mivel a népszámlálások elvét követve mindenki olyan nemzetiségű és vallású, amilyennek vallja magát, talán nincs is jogom fölcímkézni senkit. De valószínű, hogy huszártelepi felszámolás okán ide-oda szórt diákok tekintélyes hányada kiérdemelte azóta „az osztály fekete báránya” címkét, már ha egyáltalán részt vett az oktatásban.

Nos, ha másik váltótársam, Czehelszki Levente szavaival élve SAV létemre „ártalmatlan víz” vagyok, vegyük úgy, hogy ez az iskolai szegregációs téma egy nagyobbacska kővel zavarta meg köreimet. Kár, hogy az illetékesekét egy csöppet sem zavarja.

Szerinted?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s