Szmog van, babám

Azt mondják, ne ülj autóba. Vagy ha mégis, csak akkor merészelj, amikor a mit tudom én milyen rendszámúak engedélyt kapnak erre. Az üzemanyag ára csillagászati, a parkolási díj pofátlanul magas, de ma nem szamár vagy, ha mindezek ellenére négy keréken gurulsz, hanem inkább marha, aki metánt pukizik, s emiatt egy környezetszennyező állat.

Like This! Katt és lájk!

Gyalog se menj, mert rákkeltő anyagoktól terhes a levegő. Az egészséges séta már a múlté, minimum Jacko-maszkra van szükséged, ha kimerészkedsz a lakásodból. Ahol persze áporodott szag terjeng, mert a polgármester megtiltotta, hogy szellőztess. Te pedig szófogadó polgár vagy, nem mondhatsz ellent. Immár birka a neved.

nem igazán...
Szürkeség: stimmel. Felhőkarcolók: nem igazán...

A birkák pedig nem mennek sehová, jó nekik az akolban. Neked mégsem jó ott. Dolgod van: munkahelyen, iskolában, netalán mindkettőben, de a boltban biztosan, mert enni minden állat szokott. El kell jutnod valahogy ából a bébe. Töröd a fejed.

Azt mondják, menj busszal. Elcaplatsz a megállóig, majd várakozol türelmesen. Szívod közben a szamárból lett marhák mocskát. Nézed a suhanó rendszámokat. Van köztük páros, páratlan, sőt olvashatatlanul koszos is. Fázós kezed zsebre vágod, miközben szidod őket. Szidod saját magadat is, amiért nem vagy köztük. Mert egy autó ide vagy oda, igazán mindegy.

A busz késik, mint mindig. Szólnál valakihez, de nem lehet, mert egyedül állsz ott. Ma csak te vagy környezetvédő, naiv baromfi barátom. Aztán megérkezik a sokkerekű megváltás. Fölszállsz, meleget és ülőhelyet remélsz. Előbbiből túl sokat kapsz, utóbbiból semennyit – hát mégis vannak tisztes állatpolgárok rajtad kívül.

Magadhoz szorítod a táskád, meglazítod a sálad, megpróbálsz kapaszkodni. Drága volt a jegy, ezért inkább mész még egy megállót. Úgyis rengeteget kell gyalogolnod a célig. Leszállsz, majdnem elesel, mert csúszik a járda, csúszik a cipőd, csúszik a napod – késésben vagy. Sietsz, hogy még elérd a zöldet a zebránál. Sikerül, örülsz. A béemvés nem örül, hogy kiléptél elé, kis híján elcsap. Rá persze nem vonatkozik a piros. Rád se mindig, de most nincs autó alattad.

Megsemmisülve továbbtotyogsz a tükörjégen. Száz méter múlva leparkol egy kocsi, éppen melléd. Tilosban. Érzed, hogy ma senki más nem tartja be a szabályokat, csak te. Talán te vagy hülye, talán a szabály, de az is lehet, hogy azok, akik miatt szükség volt rá – igen, te is köztük vagy. Mosolyogsz, mert eszedbe jut egy mondás: „Nem az a baj, hogy nagy az Isten állatkertje, hanem hogy alacsony a kerítés”.

S visszavágysz a szmogmentes kerítés mögé.

4 Comments

  1. “Az üzemanyag ára csillagászati”

    a benzin az elmúlt 1 évben kb 30%-kal lett olcsóbb, tavaly ilyenkor 300 HUF fölött volt, most 220.

    Amúgy a megoldás persze az, hogy a szigorúan vett belvárosba (nagykörúton belül) behajtási tilalom elrendelése, vagy minimum ún. dugódíj, mint sok európai fővárosban, M0-s körgyűrű befejezése, valamint a BKV-ból kibaszott sok pénzzel olyan minőségű szolgáltatót csinálni, hogy az autóbuzik is kiemeljék érte a feneküket a kocsiból és tömegközlekedésre váltsanak.
    Rövid távon kurva sok befektetett pénz, hosszú távon megfizethetetlen levegőminőség- és életminőség-javulás. Jelenleg a belső (V., VI., VII.) kerületekben átlagosan 3-4 évvel rövidebb ideig élnek a Zemberek csak a katasztrofálisan rossz levegő miatt. Persze a nyugdíjkasszának a jelenlegi helyzet az optimális…

    Kedvelés

  2. Pusztán jóakaratból statisztikailag igazoltan minden 2. ember tartotta be a szmogriadót. De napok múlásával a rossz morál miatt szerintem ez tovább romlott volna. Pusztán lécci-vel nem lehet egy törvényt betartatni. Demszkytől tökéletes politikai húzás volt a mostani, hiszen megmutatta a zöldeknek, hogy ő igenis tesz valamit, ugyanakkor meg az autósokkal szemben nem élt büntetéssel direkt. Azért mondom, hogy direkt, mert ez így volt megtervezve. Amikor kiderült a jegyzős dolog, akkor már annak segítségével sem akartak büntetni.
    Tény, hogy hibáztak a kommunikáció során, de a törvények nem ismerete nem mentesít azok betartása alól. Esetleg az elején lehet figyelmeztetés, de nem úgy, hogy semmi más – magyarul az olyanok, akik direkt a joghézagra építenenének, azokat büntetni megfelé csúnyán. Aztán később már válogatás nélkül mindenkit.
    Az egészség mellett az ember komfortérzetét is rontja a koszos levegő, hiszen minden létező tárgyat és helyet belep a korom meg a mocsok, amit egyrészt lehetetlen mindenhonnan kitakaríani, másrészt nem is éri meg a befektetett energiát.

    Kedvelés

  3. Sokan felemelték a szavukat a páros-páratlan rendszer ellen, hogy ez 2 autó fenntartására ösztönöz, illetve leállíttatja a jóval környezetkímélőbb autókat bizonyos napokon a környezetszennyező társaik javára.
    Ez egyrészt igaz, másrészt viszont esélyt sem ad a szegény embernek a mobilitásra a környezetszennyezőbb autójával egyik napon sem, ha pusztán a károsanyag-kibocsátás szerint rendelnénk el szmogriadót. Ez a fajta ellentét egy vagyoni-szociális síkra tereli a dolgot. Igen nehéz okosnak lenni, mert mindenképp sértjük valakinek az érdekét, csak azt sem tartom fairnek, hogy kizárólag a szegény ember érdekét sértjük.
    A BKV-nál pedig azt kellene bevezetni, hogy a jelenleg 1500 Ft-ba kerülő napijegy féláron legyen megvásárolható szmogriadó idején forgalmi engedély felmutatásával, és azzal együtt legyen érvényes. Így a BKV-t nem kell ingyenessé tenni a fizető utasok vélt vagy valós felháborodására, illetve az autósok is egy megfizethető alternativát kapnak mind a benzinnel mind pedig a sok-sok vonaljegy árával szemben.

    Kedvelés

Szerinted?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s